روی خط

مطالب متفاوت وبلاگی

روی خط

مطالب متفاوت وبلاگی

واقعیت ترکیبی چیست (Mixed Reality) و چه تفاوتی با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دارد؟

واقعیت ترکیبی یکی از شگفت‌انگیزترین فناوری‌های جهان است که از توسعه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی زاده شده و تلفیق واقعیت و تخیل را در عصر کنونی ممکن کرده است. فناوری های مختلف واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی از جمله فناوری هایی هستند که این امر را محقق می کنند. در ادامه با وبلاگ روی خط همراه باشید.

  

در واقع واقعیت ترکیبی همانطور که از نامش پیداست از ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شکل گرفته و پتانسیل ایجاد تحولی عظیم در زندگی انسان را دارد.


در یک تعریف ساده تر، در پاسخ به این سوال که واقعیت ترکیبی چیست، می توان گفت که واقعیت ترکیبی حاصل ترکیب دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال است. واقعیت ترکیبی تکامل بعدی در تعامل انسان، کامپیوتر و محیط اطراف است و امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهد که تا چند سال پیش تصور آن ها سخت بود. در ادامه این گفتار به این سوال که واقعیت مختلط چیست به تفصیل بیشتر پاسخ خواهیم داد و همچنین به تفاوت این مهم با دو واقعیت دیگر (مجازی و افزوده) خواهیم پرداخت.


واقعیت ترکیبی چیست و چه تفاوتی با AR و VR دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم واقعیت ترکیبی که به اختصار MR نیز نامیده می شود، ترکیبی از دنیای فیزیکی که در آن زندگی می کنیم و دنیای دیجیتال یا مجازی است و یا می توان گفت که این فناوری از ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شکل گرفته است. است.


این موارد را می توان پاسخی ساده به این سوال دانست که واقعیت ترکیبی چیست، اما برای بررسی دقیق تر این فناوری، لازم است ابتدا در مورد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توضیح داده شود. ابتدا به شما تعریفی از واقعیت افزوده می دهیم و سپس در مورد اینکه واقعیت مجازی چیست صحبت می کنیم.


واقعیت افزوده که به اختصار AR نیز نامیده می شود، یک فناوری نوظهور است که به ما امکان می دهد محتوای دیجیتالی تولید شده توسط کامپیوتر را به صورت مجازی در دنیای واقعی نمایش دهیم. این محتواها که مبتنی بر تولیدات رایانه ای هستند، با دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط حسگرهای ورودی مانند صدا، تصویر، تصاویر گرافیکی یا داده های GPS ایجاد می شوند.


از سوی دیگر واقعیت مجازی که به اختصار VR نیز معروف است، به معنای شبیه سازی محیط های مختلف با استفاده از فناوری رایانه است و در پاسخ به اینکه واقعیت مجازی چیست، می توان گفت که تلاشی برای حذف مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است.


تاکنون یک بررسی کلی در مورد پایه و اساس فناوری واقعیت ترکیبی انجام داده ایم که می تواند پاسخ این سوال را که واقعیت ترکیبی چیست برای ما ملموس تر کند. در نتیجه قبل از بررسی واقعیت ترکیبی به بررسی دو فناوری واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی می پردازیم.


نگاهی به فناوری واقعیت افزوده

اگر بخواهیم واقعیت افزوده را در دو کلمه تعریف کنیم، می توان آن را «واقعیت رایانه ای» نامید. در واقع می توان معنای این اصطلاح را از نام آن فهمید. در این فناوری، هیچ چیز از دنیای واقعی کم نخواهد شد. بلکه همانطور که از کلمه «اضافه شده» فهمیده می شود، مواردی به صورت مجازی به این دنیا اضافه می شود.


AR می‌تواند مرز بین واقعیت و تصاویر رایانه‌ای را محو کند و آنچه را که می‌بینیم، می‌شنویم، حس می‌کنیم یا می‌بویم را تقویت کند. در واقع، ایده اصلی پشت واقعیت افزوده قرار دادن گرافیک، صدا و دیگر پیشرفت‌های حسی بر روی چیزهایی است که دنیای واقعی اطراف ما را می‌سازند.


این فناوری که در سال 1957 توسط یک فیلمبردار به نام مورتون هیلینگ مورد استفاده قرار گرفت، کاربردهای گسترده ای در زمینه بازی های ویدیویی، اپلیکیشن ها، اپلیکیشن ها، صنعت مد و پوشاک و آموزش در سطوح مختلف دارد.


واقعیت ترکیبی چیست؟

به طور کلی واقعیت ارزش افزوده در اپلیکیشن ها به سه دسته تقسیم می شود:


Pattern Based: این اپلیکیشن ها معمولا با شناسایی یک الگو با دوربین، محتوای دیجیتال مرتبط با یک الگو را در اختیار کاربر قرار می دهند. این قالب می تواند یک تصویر یا یک لوگو باشد. برای درک بهتر، این مثال را در نظر بگیرید: وقتی لوگوی هتل را در هر جایی با گوشی خود اسکن می کنید، می توانید از ظرفیت، امکانات، منوی غذا و لیست قیمت هتل مطلع شوید. این قالب می تواند یک تصویر باشد. کاربرد این فناوری در حوزه گردشگری در حال توسعه است. با مشاهده تصاویر یک بروشور از طریق دوربین می توانید اطلاعات کافی در مورد مکان دقیق، مسیرهای دسترسی و امکانات موجود در هر مسیر به دست آورید و سایر تصاویر مقصد سفر خود را مشاهده کنید.

Location Based: در این فناوری واقعیت افزوده، موقعیت جغرافیایی کاربر با استفاده از GPS به دست می آید و محتوا بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر نمایش داده می شود. برای مثال فرض کنید برای خرید خانه وارد منطقه ای شده اید و با قدم زدن در هر خیابان، اقلام برای فروش و امکانات رفاهی هر خانه نمایش داده می شود.

Gesture Based: در این فناوری به کمک واقعیت افزوده و دوربین های متعدد، حرکات مختلف بدن را تشخیص داده و دستورات را دریافت می کند.


نگاهی به فناوری واقعیت مجازی

شاید یکی از آرزوهای گیمرها این باشد که بتوانند وارد دنیای بازی شوند و استرس و هیجان بازی را از اعماق وجود خود احساس کنند یا برخی دوست دارند به صورت مجازی سفر کنند و بتوانند خود را در مکان های مختلف تصور کنند. در واقع این رویاها با واقعیت مجازی محقق شده اند. واقعیت مجازی به کاربر این امکان را می‌دهد که در محیطی مورد علاقه خود با محیط شبیه‌سازی کامپیوتری قرار گیرد.


از سوی دیگر، فرهنگ لغت مریام وبستر نیز واقعیت مجازی را چنین تعریف می کند: محیط مجازی که با کمک محرک های حسی (مانند مناظر و صداها) تولید شده توسط رایانه تجربه می شود. به گونه ای که حرکات فرد تا حدودی مشخص می کند که در محیط اطراف چه اتفاقی می افتد.


واقعیت ترکیبی چیست؟

این فناوری به عنوان محیط چند رسانه ای همهجانبه نیز شناخته می شود. برای دسترسی به محتوای واقعیت مجازی، به یک دستگاه طراحی خاص که به عنوان هدست VR شناخته می شود، نیاز است. در واقع این هدست روی سر کاربر قرار می گیرد و با حرکات بدن او سازگار و کنترل می شود. تفاوت این پلان با تماشای فیلم سه بعدی این است که در واقعیت مجازی مخاطب درون فضا را احساس می کند اما در فیلم سه بعدی آن را خارج از صفحه نمایش می بیند.


اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به تاریخچه واقعیت مجازی بیندازیم، باید گفت که این فناوری مبتنی بر واقعیت مجازی یکی از اولین فعالیت ها در زمینه هنرهای تجسمی بوده و به قرن هجدهم باز می گردد. در قرن 18، نقاشی های پانوراما یا 360 درجه جزو اولین فعالیت هایی بود که رویای واقعیت مجازی را تحقق بخشید. نقاشی های دایره ای که بیننده را بین رویدادها و مکان نقاشی شده قرار می دهد.


واقعیت ترکیبی چیست؟

تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی

این فناوری در زمینه کتابخوانی، گردشگری، ساختمان سازی و علوم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد، اگرچه دیر وارد ایران شد، اما هم اکنون این فناوری در حوزه پزشکی در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه بیرجند استفاده می شود. گروه علوم پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. استفاده می شود


همچنین در سال 2014 گوگل از Google Cardboard استفاده کرد. این هدست از یک گوشی هوشمند برای تجربه واقعیت مجازی استفاده می کند.


پس از یک سال Google Cardboard، سامسونگ Gear VR را نیز معرفی کرد. در این زمان رقابت جدید واقعیت مجازی رسما آغاز شد. Oculus VR به طور رسمی در سال 2014 خریداری شد. سپس او به خانواده فیس بوک پیوست. هدف آن تسلط بر طیف رده بالای هدست های واقعیت مجازی بود.


واقعیت ترکیبی چیست؟

پس از پرداختن به دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که اساس واقعیت ترکیبی را تشکیل می دهند، اکنون نوبت به پاسخ کامل به این سوال رسیده است که واقعیت ترکیبی چیست؟ همانطور که قبلاً گفتیم، MR نتیجه ترکیب VR و AR است که برخی افراد آن را واقعیت ترکیبی می نامند.


منبع: شهر سخت افزار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.